تحقیق رشته صنایع در مورد Quality Function Deployment

تحقیق رشته صنایع در مورد Quality Function Deployment|30019202|qro
در این پست قصد معرفی فایل تحقیق رشته صنایع در مورد Quality Function Deployment را داریم با ما همراه باشید.

QFD به عنوان یکی از روش های نوین مهندسی کیفیت ، از مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول شروع شده و در فرایند بررسی و تحلیل خود ضمن شناسایی خواسته ها و نیازمندی های مشتریان سعی در لحاظ نمودن آنها در تمامی مراحل طراحی و تولید را دارد .

به بیان دیگر , فلسفه اصلی استفاده از QFD اعمال و لحاظ نمودن خواسته های کیفی مشتری در مراحل مختلف تکوین محصول می باشد . بنابراین تمامی خصوصیات و مشخصات طراحی محصول با توجه به نقطه نظرات " مشتری " و" مصرف کننده " آن حاصل می شود و نقش کارشناسان سازمان در طراحی محصول و خدمتی جدید , چیزی فراتر از یک " مترجم " نمی باشد ; مترجمانی که با استفاده از روشی به نام QFD خواسته های مشتریان را به مشخصات کمی قابل ملاحظه در داده های طراحی تبدیل می کنند. QFD یک ابزار کیفیتی پیشرفته است که هدف آن افزایش سهم بازار از طریق جلب رضایت مشتریان واقعی محصول می باشد .

همان گونه که پیشتر عنوان شد، توسعه و ایجاد یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان، از جمله منافع بسیار با ارزش و اساسی QFD می باشد . اغلب اوقات به واسطه عدم استفاده از یک چنین فرهنگ و زبان مشترک و به دلیل تعدد مراحل فرایند طراحی محصول , محصول نهایی طراحی شده با محصول مورد نظر مشتری متفاوت است. لذا QFD ضمن توسعه فهرستی از لغات و اصطلاحات فنی مورد نیاز، از آنها در هر یک از مراحل فرایند طراحی استفاده می نماید .

QFD با تکوین یک فرایند طراحی منطقی نسبت به ایجاد و خلق کیفیت در محصول اقدام می نماید . واقعیت این است که معمولا مشتریان در ارزیابی های مربوط به محصول نیازهای ذهنی خود را مطرح می کنند و QFD با استفاده از طیف وسیعی از روش ها و ابزار مختلف به طور سیستماتیک این نیازها را به خواسته های عینی طراحی ترجمه و تبدیل می نماید . در مراحل بعدی نیازهای طراحی به نحو بسیار مناسب و موثری در تمامی قسمت های مرتبط به هدف نهایی - رضایت مشتری - درتلاش خواهند بود .

روش QFD مزایای آن

به منظور درک فلسفه وجودی QFD بهتر است در ابتدا فرایند طراحی را از دو دیدگاه سنتی و جدید با استفاده از QFD مورد مقایسه قرار دهیم (مطابق شکل)

مقایسه فرایند طراحی سنتی و فرایند طراحی به کمک QFD

آنچه که QFDرا به عنوان یک برگ برنده برای بسیاری از سازمان های دنیای امروز معرفی نموده است ، چیزی جز بررسی دقیق و موشکافانه نیازهای مشتریان از جهات و دیدگاه های مختلف نمی باشد ؛ تا آنجا که بعضی از سازمان های بازاریابی ، شهرت و اعتبار خود را بر اساس استفاده از این ابزار دقیق و کارا بنا نهاده اند.

در نگرش جدید به فرایند طراحی با استفاده از QFD به محض شناسایی و تعیین نیازمندیهای مشتریان ، نسبت به ترجمه و لحاظ کردن آنها در مشخصه های طراحی اقدام می شود و در طی این فرایند ، خواسته های ذهنی مشتریان به زبان فنی و مهندسی سازمان تبدیل می شود.

QFD سعی دارد از نخستین مراحل شکل گیری مفهوم محصول در ذهن طراحان سازمان ، از طریق تمرکز بر روی درک صحیح و شفاف خواسته های مشتری و گسترش این خواسته ها به تمامی مراحل تکوین محصول ، موجبات ایجاد ارزش افزوده را برای محصول مورد نظر فراهم نماید . این فرایند شامل شناسایی و تعیین بهترین ارزش ها برای قطعات ، اجزای مختلف ، مواد و مشخصه های فرایند های تولید محصول می باشد.با وجود تمامی مشخصه های منحصر به فرد QFD و مزایای بی شمار استفاده از آن در طراحی یک محصول ، مهمترین فواید قابل انتظار ، در صورت استفاده مناسب از آن در سطح سازمان عبارتند از :

در پایان توجه داشته باشید که QFD جایگزینی برای فرایند طراحی فعلی نیست ، بلکه ازQFD باید به عنوان ابزاری کارآمد و توانا برای حمایت و پشتیبانی از تمامی فعالیت هایی که در حوزه فرایند طراحی انجام می شود ، استفاده کرد.

تاریخچه QFD

نیاز به ابزاری چون QFD و استفاده از آن ، از توجه به دو هدف مرتبط با هم نشأت گرفته است . این دو هدف با مصرف کنندۀ (مشتری) یک محصول آغاز شده و با تولید کننده آن خاتمه می یابد . اهداف مذکور عبارتند از :

در صورت دستیابی به اهداف فوق ، نتیجه امر چیزی جز تطابق محصول طراحی و تولید شده با نیازهای مصرف کننده و تقاضاهای مشتری نیست .در آغاز و پیش از تکوین QFD از جدول کیفیت به عنوان ابزاری برای کمک به تبدیل تقاضاهای مشتریان به مشخصه های کیفی محصول استفاده می شد . ساختار ماتریسی این جداول و طبیعت شماتیک آنها کمک بسیاری در راستای نیل به دو هدف مورد بحث می نمود . دنبال کردن ماتریس های جداول کیفیت ، مشخصه های کیفی محصول را به عملیات تولیدی سازمان مرتبط می ساخت . این دیدگاه نوین ، یعنی گسترش مشخصه های کیفی به تمامی مراحل و فرایندهای تکوین محصول از طراحی تا تولید نهایی به " گسترش کیفیت " موسوم گشت.

مبنا و اساس ساختار ماتریسی QFD کنونی به همان جداول کیفیت بر می گردد. جداول کیفیت برای اولین بار در سال 1972 در صنایع کشتی سازی کوبه توسط پروفسور یوجی آکائو به منظور طراحی تانکرهای کشتی مورد استفاده قرار گرفت . البته لازم به ذکر است که مفهوم " گسترش کیفیت " برای اولین بار توسط آکائو در سال 1966 مطرح شده و در سال 1969 در قالب یک مقاله علمی توسط وی انتشار یافت. دکتر آکائو در ادامه مطالعات و تحقیقات خود در مورد QFD در آوریل 1972 اقدام به ارایه ایدۀ خود در مورد مفهوم گسترش کیفیت در قالب یک سیستم و با عنوان Hinshitsu Tenki System نمود . نقطه عطف تکامل روش QFD در سال 1978 با انتشار کتابی با عنوان " گسترش عملکرد کیفیت" از سوی دکتر یوجی آکائو و شیگرو در می زونو همراه بود . رشد و ارتقای مفاهیم نظری QFD و استقرار عملی آن در صنایع ژاپن در سال 1980 با اعطای جایزه دمینگ به شرکت کایابا به دلیل استفاده مناسب از این روش به اوج خود رسید . با آشنایی بیش از هشتاد تن از مدیران تضمین کیفیت شرکت های آمریکایی با QFD که توسط آکائو در یک دوره آموزشی چهار روزه در سال 1983 انجام شد، مفاهیم QFD برای اولین بار در آمریکا مطرح شد. شرکت فورد در سال 1986 ضمن استفاده از QFD در طراحی قطعات خودرو در زمرۀ اولین پیشگامان استفاده از این ابزار در آمریکا قرار گرفت و از آن تاریخ به بعد ، استفاده از QFD در صنایع ایالات متحده و اروپا ، به تدریج به عنوان ابزاری کارآمد و مؤثر در طراحی محصولات جدید گسترش یافت . لازم به ذکر است که هر چند QFD و مفاهیم مرتبط با آن از ژاپن شروع و استفاده عملی از آن در صنایع این کشور میسر شد، ولی ورود این ابزار به آمریکا و به خصوص صنایع خودرو سازی این کشور ، تأثیر شگرفی بر تکامل آن در پی داشت.

نقش مشتری در فرایند QFD

برای شناسایی و درک دقیق خواسته های مشتریان چه باید کرد ؟ آیا مهندسان وکارشناسان طراحی سازمان به تنهایی و در محل دفتر کار خود ، قادر به درک خواسته ها، انتظارات و نیازمندیهای مشتری از محصول می باشند ؟ پاسخ سوالهای فوق را ژاپنی ها با انجام نوع خاصی از تحقیقات بازاریابی با عنوان "رفتن به محل استفاده محصول " داده اند . این سفر شرایط بسیار مناسبی را برای شناسایی و تعیین " زمینه های مختلف کاربرد محصول " با توجه به شرایط خاص محیطی ، جغرافیایی ، فرهنگی و … فراهم می کند ، که یکی از پارامترهای اساسی در طراحی محصول به شمار می رود .

به عنوان نمونه یک سازنده موتورهای ماشین های کشاورزی برای این منظور (درک دقیق خواسته مشتری) مهندسان طراح خود را به مدت یکسال ملزم به کار و زندگی در کنار کشاورزان (مشتریان اصلی محصول خود) در محل استفاده از ماشین های مورد نظر نمود .